martes, 26 de julio de 2011

Etapa 38: Vilafranca del Bierzo - O'Cebreiro (28,4kms)

24/07/2011

Tram fet en 6 hores, 13 minuts

BYE, BYE LEON, VISCA GALICIA, TERRA DE MEUS AMORES

Etapa totalment vital on entrarem finalment a la última comunitat autonòma "GALICIA", després de recórrer gairebé tota la part més amplia del territori espanyol, avui ja hem fet el pas més important, aconseguir passar i anar directament a la glòria més absoluta (FISTERRA). Una etapa que apart de llarga ha estat la més dura des de que vem començar aquest repte al Camino de Santiago.
Farem desnivell com feia molt de temps que el trobavem a faltar, pensem que per nosaltres serà algo més fàcil que per altre gent, ja que a aquestes alçades les cames segons on trepitgen potser tot un infern, una torçada, un esguinç o vés a saber.... ens podem quedar fora del repte, ara que ja estem fent la crònica d'avui, podem dir que ens ha costat molt, pero finalment ha sigut una epopeya en lletres ben grans.

Hem sortit de Villafranca del Bierzo a les 6h en punt ja que sería un matí llarg per afrontar la pujada més dura de tot el camino, uns 8 km de forta pujada per aconseguir arribar a O'Cebreiro a 1400m d'alçada.

Hem sortit agafant la carretera fins a Pereje, als voltants tot de muntanyes realment boniques, una vegetació com feia temps que no veiem, rius, etc. Hem seguit fins a Trabadelo ja a uns 12 km de Villafranca, al peu mateix del riu Valcarce. El paisatge d'aquesta població mostra nombroses parcel.les minifundistes del terreny, és característica de les terres gallegues a les que el pelegrí s'aproxima, al bell mig de la població es troba l'esglesia de San Nicolás, del segle XVII.

Marxem agafant sempre el paral.lel de la Nacional IV, sense deixar-la, hem arribat a Ambasmestas, una vila situada a la confluència dels rius Valcarce i Balboa. Ens hem trobat passant a la mateixa gent d'aquests anteriors dies. Abans de sortir del poble, ens hem parat amb en Dani a esmorçar a una fleca, vaja, vaja, quina olor que sortia a dins d'ella! hem demanat un entrepà de llonganissa, mare meva! hem provat com l'altre dia un dels millors entrepans que hem provat mai, el pà gallec sortit del forn, una maravella, i per postres un troç de coca feta de pera i formatge, una altre delicia. Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!!

Hem tornat a agafar el costat de la carretera fins arribar a l'últim poble abans de començar la gran pujada d'aquest Camino de Santiago (RUITELÁN), petita localitat que conserva una modesta església románica del segle XI. de Ruitelan a O Cebreiro hi han uns 8,5km. Tothom ens ha parlat de la llarga pujada que no s'acaba mai, bé, anem a comprovar-ho....

A l'alçada de Herrerias, hem deixat finalment l'asfalt i ha començat el sender que ens portará a l'entrada de GALICIA. El terreny comença a pujar fort, moltíssima pedra i un 13% de desnivell al seu inici. Encara tinc en ment la pujada des d'Andorra fins al refugi de Perafita, la mateixa sensació. Anem agafant alçada i ja veiem les muntanyes pelades, segur que a l'hivern tot está nevat. Ens aturem a La Faba, un poblet molt rural, aquí ja tot sembla galleg, el parlar, les cases, la gent, etc. Fem una parada de 5 minuts per agafar aire. Tornem agafar el mateix sender, a la llunyania ja veiem un espai obert on podem observar un cotxe parat, aquell es el nostre destí, la carretera que hem deixat a Ruitelan, també porta a O'CEbreiro pero sols per cotxes i Bicicletes.

Portem quasi 1 hora de pujada dura, pasem a gent, i ara toca un dels altres moments que recordarem tota la vida, la fita del final de Lleó i el començament de GALICIA, un premi a tot un repte. Ens hem emocionat molt, fotos per tots cantons, després de quasi 1000km desde que vem sortir el passat 12 de Juny desde Cerdanyola, per fí ja hem trobat el senyal que tothom espera durant el Camino de Santiago, cada dia estem emocionats per algun motiu.
Una vegada travessats aquesta linea, sols ens queda 2km per arribar a O'Cebreiro, final d'aquesta 38a etapa. Portem 1:30h de sender, aquests últims metres han sigut els mes llargs de tot, pero finalment la felicitat es inmensa, cases típicas gallegues donant la benvinguda a un dels punts més importants del Camino (O'CEBREIRO) a 1400m d'alçada. Quina felicitat tant gran! hem arribat cansats, pero amb la satisfacció de la feina feta, arribar fins aquí.

O'Cebreiro es un petit poblat de pedra format per singulars vivendes d'estil celta, l'esglesia de Santa Maria la Real es una senzilla construcció romànica del segle XI sotmesa fa uns anys a una valuosa imatge románica del segle XII. També trobem un calze i una paterna románics i un relicari obsequi dels Reis Catòlics durant la seva peregrinació l'any 1486.

Demá etapa 39 entre O Cebreiro i Triacastela de 21,1km a la provincia de Lugo.
-----------------------------------------------
BYE, BYE LEON, VIVA GALICIA, TIERRA DE MIS AMORES

Etapa totalmente vital donde entraremos finalmente en la última comunidad autónoma "GALICIA", tras recorrer casi toda la parte más amplia del territorio español, hoy ya hemos dado el paso más importante, conseguir pasar e ir directamente a la gloria más absoluta (FISTERRA) . Una etapa que aparte de larga ha sido la más dura desde que empezamos este reto del Camino de Santiago.
Haremos desnivel como hacía mucho tiempo que encontrábamos en falta, pensamos que para nosotros será algo más fácil que para otra gente, ya que a estas alturas las piernas según donde pisan quizás se convierte en todo un infierno, una torcedura, un esguince o vete a saber .... nos podemos quedar fuera del reto, ahora que ya estamos haciendo la crónica de hoy, podemos decir que nos ha costado mucho, pero finalmente ha sido una epopeya en letras bien grandes.

Hemos salido de Villafranca del Bierzo a las 6h en punto ya que sería una mañana larga para afrontar la subida más dura de todo el camino, unos 8 km de fuerte subida para conseguir llegar a O'Cebreiro a 1400m de altura.

Hemos salido tomando la carretera hasta Pereje, en los alrededores todo de montañas realmente bonitas, una vegetación como hacía tiempo que no veiamos, ríos, etc. Hemos seguido hasta Trabadelo ya a unos 12 km de Villafranca, al pie mismo del río Valcarce. El paisaje de esta población muestra numerosas parcelas minifundistas del terreno, es característica de las tierras gallegas a las que el peregrino se aproxima, en el centro de la población se encuentra la iglesia de San Nicolás, del siglo XVII.

Vamos cogiendo siempre el paralelo de la Nacional IV, sin dejarla, hemos llegado a Ambasmestas, una villa situada en la confluencia de los ríos Valcarce y Balboa. Nos hemos encontrado pasando a la misma gente de estos anteriores días. Antes de salir del pueblo, nos hemos parado con Dani a desayunar a una panadería, vaya, vaya, ¡qué olor que salía dentro de ella! hemos pedido un bocadillo de longaniza, ¡madre mía! hemos probado como el otro día uno de los mejores bocadillos que hemos probado nunca, el pan gallego salido del horno, una maravilla, y de postre un trozo de torta hecha de pera y queso, otra delicia.¡¡¡¡¡¡Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhh !!!!!

Hemos vuelto a coger el lado de la carretera hasta llegar al último pueblo antes de empezar la gran subida de este Camino de Santiago (RUITELÁN), pequeña localidad que conserva una modesta iglesia románica del siglo XI. de Ruitelan en O Cebreiro hay unos 8,5 km. Todo el mundo nos ha hablado de la larga subida que no se acaba nunca, bueno, vamos a comprobarlo ....

A la altura de Herrerias, hemos dejado finalmente el asfalto y ha comenzado el sendero que nos llevará a la entrada de GALICIA. El terreno empieza a subir fuerte, muchísima piedra y un 13% de desnivel en su inicio. Todavía tengo en mente la subida desde Andorra hasta el refugio de Perafita, la misma sensación. Vamos cogiendo altura y ya vemos las montañas peladas, seguro que en invierno todo está nevado. Nos detenemos en La Faba, un pueblecito muy rural, aquí ya todo parece gallego, el hablar, las casas, la gente, etc. Hacemos una parada de 5 minutos para coger aire.
Volvemos coger el mismo sendero, a lo lejos ya vemos un espacio abierto donde podemos observar un coche parado, aquel es nuestro destino, la carretera que hemos dejado en Ruitelan, también lleva a O'Cebreiro pero sólo para coches y bicicletas.

Llevamos casi 1 hora de subida dura, pasamos a gente, y ahora toca otro de los momentos que recordaremos toda la vida, la meta del final de León y el comienzo de GALICIA, un premio a todo un reto. Nos hemos emocionado mucho, fotos por todos lados, después de casi 1000km desde que salimos el pasado 12 de Junio ​​desde Cerdanyola, por fin ya hemos encontrado la señal que todo el mundo espera durante el Camino de Santiago, cada día estamos emocionados por algún motivo.
Una vez atravesados ​​esta linea, solo nos queda 2km para llegar a O'Cebreiro, final de esta 38 ª etapa. Llevamos 1:30 h de sendero, estos últimos metros han sido los más largos de todo, pero finalmente la felicidad es inmensa, casas típicas gallegas dando la bienvenida a uno de los puntos más importantes del Camino (O'Cebreiro) a 1400m de altura. ¡Qué felicidad tan grande! hemos llegado cansados, pero con la satisfacción del trabajo hecho, llegar hasta aquí.

O'Cebreiro es un pequeño poblado de piedra formado por singulares viviendas de estilo celta, la iglesia de Santa María la Real es una sencilla construcción románica del siglo XI sometida hace unos años en una valiosa imagen románica del siglo XII.También encontramos un cáliz y una paterna románicos y un relicario obsequio de los Reyes Católicos durante su peregrinación el año 1486.

Mañana etapa 39 entre O Cebreiro y Triacastela de 21,1 km en la provincia de Lugo.